söndag 20 mars 2011

Malmö International 19/3

Igår  steg jag och Baileys upp i ottan och styrde kosan ner mot Malmö. Vädret var fantastiskt och man hade nog kunnat ha utställningen utomhus - men nu var den inhyst i gigantiska "partytält., så det blev lite råare klimat därinne dit inte solen nådde.
Det har sina nackdelar med att resa själv på utställning, speciellt när man har en burväska som bokstavligt talat sjunger på sista versen - den är sprucken i hela sidan och båda handtagen sitter bara fast i ena sidan...
Väl installerad träffade vi mysiga Ola, som vi sedan skulle åka och fika hos efteråt (se föregående inlägg Babyboom :-))
Jag är ju oproffsig när det kommer till utställning, eftersom jag inte har någon brassestol att sitta i. Men igår när jag kom själv hade jag aldrig fått med mig hund, väska, burväska OCH stol... :-P







Det var förvånansvärt få staffar anmälda, 22 st och i Baileys öppenklass var det bara TVÅ hanar(!) Tyvärr gillade inte domaren Baileys som kom tvåa av två möjliga...Excellent med CK, slutade som fjärde bästa hane. Ingen fjäder i hatten för oss direkt, med tanke på hur domaren dömde. Han hade aldrig dömt staffar tidigare och hade uppenbarligen inte den blekaste aning om hur de skulle se ut. Pinsamt på en sådan här stor internationell utställning. Ge oss kunniga domare, det är inte roligt att resa runt halva Sverige och betala för att få blaha-blaha bedömningar...
Missförstå mig rätt - jag åker inte till utställningar för att vinna, för mig är det viktigare att meritera Baileys arbetsmässigt och jag vet också vad han har för exteriöra brister. Men bedömningen skall kännas fair för alla och för mig är det en ära att placera mig bakom superfina hanar. Så var inte fallet igår.



Igår hade jag fokus på Baileys attityd i ringen - och det tyckte jag att vi lyckades med. Han var glad och vi busade lite vid sidan av medan domaren dömde den andra hanen. Han var inte låg i ringen utan positiv och kontaktsökande. Så den biten är jag jättenöjd med! Det viktigaste är att ha en glad hund!
Baileys tyckte det var superskoj att vara på utställning eftersom det fanns så himla många fina tikar att nosa på och paradera inför, vilken charmör! Pappa upp i dan! ;-)


"38,5 cm. 2 years. Nice male. Well developed body. Nice head and expression. Well angulated in front and rear. Turning out the forefoot a bít. A bit loose in front. Excellent mover."


 Grattis till alla som det gick bra för! :-)

4 kommentarer:

  1. Fin bild på dej Emma - det har vi saknat :)
    Vad trist att det inte gick som jag hade planerat i Malmö - dvs cert till Baileys. Men det är väl så att Baileys tänker bli champion på riktigt och då slår man till när konkurrensen är stenhård och ringen är knökfull av snygga staffar! Jag tycker du gör helt rätt som visar honom själv!
    Såg på ditt lilla utställningsschema att du har lite mer tur med krockarna mellan agilitykurs och utställningsdag. Både Hässleholm och Lidköping krockar med Handlingskursen för mig och Singha :( men det är inte svårt att välja.
    Ses! Säg till om du går förbi planen och den ser OK ut att träna på. Vi längtar.
    Lina & Singha

    SvaraRadera
  2. Haha, vad gullig du är Lina!
    Ja, jag hade jättetur med handlingskursen och utställningarna - men det är inte säkert att jag anmäler till alla, även om jag vill åka. När man pluggar och husrenoverar förlorar man mycket på att vara borta/upptagen en hel helg tyvärr.
    Jag tentapluggar hela denna vecka så då är Baileys på dagis, men till helgen kommer jag ta rundan förbi planen och inspektera den :-)
    Ska du på öppenträningen imorgon förresten?

    SvaraRadera
  3. Pernilla här! Vill lägga in en protest mot ovanstående; Om man får ck och blir 4 bh, gillar dommaren ens hund! Man får inte bli missnöjd med ett sådant fint resultat! Även om man vill ta cert och bli BIS... ;-))
    Pernilla

    SvaraRadera
  4. Nja, Pernilla. Det var 4 hanar som fick CK - och Baileys blev fyra av dessa. Att placera sig sist i Bästa Hane när det bara är 8 hanar som tävlar totalt är ingen bedrift! ;-) Men du får protestera hur mycket du vill :-P Hur gick det för dina förresten?

    SvaraRadera