onsdag 9 mars 2011

Härlig kvällsträning!

Blä, regnblötsnönhagelskiten vräker ner från himlen, jag har tonvis med plugg och Baileys har tråkigt. Promenad? Du skämtar, en staff sätter inte tassarna utanför tomten i det här dyngvädret. Suck. Och igår var jag ute i bara fleece och täckte rosorna med juteväv för att skydda mot vårsolen...Baileys satt ute halva dan på en filt på vår farstutrapp och tuggade på pinnar och märgben och njöt av solen, idag ligger han inne och tjurar på sitt fårskinn. Man får tvinga ut honom med våld för att han skall gå ut och kissa :-( Och jag som planerat en härlig eftermiddagsrunda...


Ninni älskar att bli fotograferad och är en riktig linslus...

Igår var vi nämligen på öppen träning på Villgotts hund, jättemysigt som vanligt! Jag är så glad att jag har underbara Ninni, som styrde in mitt hundtänk på rätt bana från början och som man alltid kan använda som bollplank. Man vill aldrig sluta prata hund med henne :-)

Kan verkligen rekommendera öppen träningar av den här sorten, inte bara för att det är mysigt att fika och träffa andra likasinnade utan för den superba miljöträningen hunden får. För Baileys finns det ingenting som heter "främmande" "okända" eller "nya" hundar. Han träffar olika hundar varje vecka så han bryr sig överhuvudtaget inte om hundar han aldrig träffat innan, det är vardagsmat för honom och utgör därmed inte någon störning när man tränar.


När vi fikar gör jag allt för att stå i centrum...kolla på mig, kolla på mig...

Igår hade jag bestämt mig för att träna följande avsnitt:
1. Utgångsställning enligt de nya kriterierna - inga tassar framför mina tår.
2. Apportering - gripande på kommando från utgångsställning, dvs jag håller apporten framför honom och han griper ej förrän jag säger Apport.
3. Ställande med växelvis belöning (kasta leksak/boll/godis över huvudet samt belöning från handen) när jag går i sidled (dvs backar ej längre utan går "kräftgång")


Apporten som var skitäcklig och tråkig i början går nu jättebra att ha i munnen! :-)

Samtliga delar gick finfint, jag tror inte det kommer ta lång tid att lära om den nya positionen i fritt följ. Vi gjorde även några tempoökningar samt vändningar åt båda hållen och där är han superfin!
När det gäller apporteringen har vi en liten bit kvar, han vill gärna gripa direkt när jag tar fram apporten - jag säger inget, utan flyttar den bara lite ifrån honom innan jag räcker fram den igen. Han griper direkt när jag säger Apport, och kan sitta med den länge i munnen utan att tugga. Så det enda som behöver finslipas när det gäller detta moment inför lydnadsettan är just att han inte försöker gripa innan kommando.
Ställandet gick kanon, han fattar direkt när jag säger Stå och tar inte ett steg framåt utan står stadigt kvar och väntar på klick och belöning.


Kolla matte vad duktig jag är!

Sedan avslutade vi med "Hopp över hinder"-momentet, hans paradnummer som han älskar. Jag satte honom medvetet snett och väldigt långt från hoppet, och placerade mig själv snett och långt bort på andra sidan. Skulle se om "Hopp"-kommandot sitter, även om den rakaste vägen är att springa förbi. Men detta fungerade klockrent, han är så hinderkåt att han med glädje skuttar över hindret. Det enda jag vill öva på där innan tävlingsdags är att hoppa på täckt hinder, som de har på brukshundsklubben. Jag har, pga brist på tillgång, i princip bara övat på vanliga agilityhinder.
Ninni passade på att testa min kamera när vi övade hoppen, lite oskärpa men himla gullig hoppteknik har han! :-)

Kolla vilka söta huggtänder jag har!

I feel like a flying deamon...

Tur att jag inte alls överdimensionerar mina hopp...


3 kommentarer:

  1. Vi är många som gillar Ninni!
    Och vi är många som gillar Baileys också!
    Tror du möjligen det kan vara så att han tror han är en large - och tycker att du har lagt ribban på fel nivå?

    SvaraRadera
  2. Haha, jag vet inte om han skulle hoppa mindre bara för att hindret blev lägre. Vi behöver verkligen den där hoppteknikkursen för Christina Beskow :-P Eller så vill han imponera på Ninni, som knäpper bilderna? :-D

    SvaraRadera
  3. Duktiga ni är!! Superfin kontakt med apporten!! Kram

    SvaraRadera