torsdag 31 mars 2011

Massa inspiration!

Oj vad många bra övningar jag fick av Ditte under kvällens träning. Känner mig jättetaggad att börja öva in dem!
Bland annat en tvärvänding bakåt på kommando, som man kan använda vid ställande och läggande samt fjärrdirigering för att ha en belöning bakåt. Väldigt värdefullt för oss med tanke på vart vi står i träningen idag.

Kommandot är "Ut" och på denna signal skall hunden tvärvända och kasta sig bakåt för att ta en gotta som ligger i en skål bakom.
1. Jag skall börja med att ha hunden framför mig och backa, i just mitt och Baileys fall skall jag belöna mycket även hos mig (växla händer så att gottan ej kommer från samma hand hela tiden).
2. När hunden följer efter villigt säger jag Varsågod och springer fram till skålen, tanken är att få en superentusiastisk hund som tänder till och att vi båda "jagar" fram mot belöningen.
3. Efter ett tag kommer hunden inte behöva min hjälp fram mot skålen utan ge järnet mot den självmant vid kommando. Hunden får EJ sacka utan skall hela tiden ha sug framåt efter dig. Börjar hunden sacka eller slå av på tempot återgår du till att belöna från handen mer frekvent.
4. Så småningom lägger jag på kommando Ut+Varsågod, och därefter fasar man ut Varsågod så att endast Ut återstår.


Tävlingslydnad? Suck, det finns ju så mycket annat att ta tag i här i livet! Som att slita loss den här sabla pinnen tillexempel...

På detta sätt har jag aldrig tränat, jag har tränat externbelöning med "varsågod" men Baileys har aldrig riktigt tänt till på idén. Men det lilla vi övade på övningen ovan ikväll vart han eld och lågor, så det bådar gott.
Andra saker vi skall öva på tills nästa gång är hundens position vid platsliggning - som skall hållas trots att du puttar/trycker på hunden och tappar godis runtom den. Baileys har en tendens att slappna av och lägga sig på sniskan efter ett tag, något som jag skall kampanja bort. I övrigt har han en suverän platsliggning, vi har övat väldigt mycket med störning av både människor som provocerar och kliver över, och hundar som hoppar runt och leker framför näsan på honom. Han har aldrig någonsin rest sig upp, men just att bibehålla position rak har vi ej fokuserat på. För min del känns det som ett mindre problem, än om man skulle ha problem med att hunden är orolig under platsen, växlar position, vädrar i luften, tittar sig oroligt omkring etc.

Vi tränade även tandvisning och detta har han inga problem med, han är van från alla utställningar att domare gräver runt i munnen på honom. Däremot har han lite svårt ibland att hålla tillbaka sin hångeliver...så vi nöter vidare :-)

Dumma pinne! Loss! LOSS, sa jag ju!

2 kommentarer:

  1. Låter som att jag får flytta nedåt i landet helt enkelt........Verkar vara bra kurs! :D

    SvaraRadera
  2. Ja Ditte är super att träna för, lite snack (men väldigt bra och konkret) och mycket verkstad! Gillar inte att betala tusenlappar för att sitta och fika bort en hel kurs :-)

    SvaraRadera