lördag 5 mars 2011

Massagekurs hos Hund i Harmoni


Idag har vi varit på heldagskurs i massage hos Anna Vennberg på Hund i Harmoni! Det gav fantastiskt mycket, oerhört lärorikt även om både mattar och vovvar var rejält gäspiga på slutet. Anna är väldigt duktig och påläst och kan argumentera för sina åsikter, sådant sätter jag stort värde på.

Anna demonstrerar tekniken på Baileys...


Wee...jag har greppet! :-)


Nioåriga golden retrievern Kajsa släppte inte greppet om sin reptoss på hela dagen, så himla gullig...


"Oj vad intressant" tycker matte. Jag lägger mig demonstrativt utanför mattan för att visa vad jag tycker om allt pratande...


  ABPTn Storm gillar läget...


Fingertoppskänsla...


Oxytocinnivåerna flödade genom lokalen, efter en stund var alla avslappnade och harmoniska. Även de hundar som var stressade och pipiga när de kom.


Vad säger Anna för spännande? Bäst att lyssna uppmärksamt...

Hur var det nu hon visade...?

Skönt att få gamla trötta muskler masserade!

Det här var rätt okej ändå...

Baileys njöt i fulla drag, han älskar beröring. I slutet hade han dock tröttnat (vi höll på 9-15)  och började bjuda på lydnadsbeteenden istället för att få igång matte. Han blev också kär i en APBT hane som hette Storm och hade ganska hög energinivå. Denna nivå dämpade Baileys genom att försiktigt gå fram till buren där Storm satt när vi fikade, och visade sidan mot honom. Sen la han sig ner på rygg jämte buren och bara låg...underbara jäkla hund. Det är guld värt att ha en hund med sunt språk och som kan umgås naturligt med alla typer av hundar, oavsett kön eller ras.

Jag lärde mig hitta resistenser i muskelväven och det var spännande att lära sig "känslan" i fingrarna. Baileys var lite hårdare på höger sida nedanför nacken och hade även mer "knaster" innanför scapula på denna sida. Så det området skall vi "punktmarkera" två gånger i veckan ett tag framåt.
Vi fick med oss ett tjockt kompendium från kursen som jag skall ta fram och gå igenom vid tillfälle. Forsättningskursen, som går ännu mer på djupet och lär ut lite mer avancerade tekniker, går den 21 mars - men då är jag och Baileys, typiskt nog, på Malmö international dogshow. Så vi får gå tvåan i maj istället. Den som väntar på något gott... :-)

4 kommentarer:

  1. Nicklas Foresti6 mars 2011 kl. 10:45

    Vilken skön kurs det verkade vara! Kul att se Storm med husse också, Storm tror jag är en kommande WP-stjärna=)

    SvaraRadera
  2. Vilken fin text och härliga bilder - det syns hur trevligt vi hade! Tack Emma o Baileys! =)
    /Anna

    SvaraRadera
  3. Det är du som skall ha tack, Anna, du är guld värd! Jag fick ut oerhört mycket av dagen! :-)

    SvaraRadera
  4. Anna - Jätte bra kurs!

    Nicklas - Det hoppas jag också, vi har börjat så smått och han älskar att dra vagn :) (Storm's husse)

    SvaraRadera