torsdag 31 mars 2011

Besök hos Anna

Igårkväll var vi hos Anna på Hund i Harmoni och behandlade Baileys med massage och laser. Anna kunde konstatera att det rörde sig om djupt liggande muskelspänningar i höger bakdel som byggts upp under lång tid; "många bäckar små". Han har fantastisk ryggmuskulatur och är väldigt symmetrisk, framför allt framdelen. Ryggraden är jätteelastisk och följsam, där är annars vanligt att de blir stela.
Anna hade två elever med sig och Baileys tyckte det var lite läskigt att alla skulle peta på honom, Anna fick muta med lite leversnittar och matte fick assistera, och då gick det bra.
Anna gav höger bakdel en kraftfull behandling som gjorde skönont enligt Baileys. Vi har en ny tid den 15 april och tills dess skall vi träna på som vanligt och se hur det funkar + att jag skall massera själv. Nu blir det först vila några dagar och sedan skall vi springa på söndag för att se om behandlingen lossat på några spänningar. Anna varnade att Baileys inte kommer vara sig själv nu ett par dagar framöver pga att det antagligen kommer vara väldigt ömt - men hittills har jag inte märkt något. Här hoppas det upp och ner från soffor och sängar och levs rövare som vanligt :-)


Vart är Baileys öron? Borta! Vart är Baileys ögon? Borta...

Jätteskönt att det ej var patella, korsband, ligament eller någon skelett- eller ledpåverkan - som jag var orolig för. Men det känns alltid bra att kolla upp sådana här saker med en gång, istället för att vänta och kanske göra ont värre. Nu kommer förhoppningsvis massagen lösa upp spänningarna och inga övriga åtgärder kommer behövas.
Anna betonade vikten av allsidig träning och det tycker jag faktiskt att vi är väldigt bra på:

- På dagis får han flera kortare koppelpromenader på asfalt och lek med andra hundar.
- Hemma går vi flera gånger i veckan tvåtimmars skogspromenader i varierad terräng plus även asfalt utan koppel.
- Agilityträning
- Lydnadsträning
- Viltspårsträning
- Löpträning i kuperad terräng utan koppel
- Lek med andra hundar lös
- Han springer runt själv lös på egen hand i våran trädgård som ligger i en sluttning


Rejsing på stubbåkrar är livet hälsar Baileys som tjurigt vänder bort huvudet när jag plockar fram kameran...

Jag är jättenöjd med Anna och kan varmt rekommendera henne till andra: http://www.hundiharmoni.se/ Hon anordnar även kurser och intressanta föreläsningar. Visst är det en bit att åka till Kungsbacka, men det är helt klart värt det. Jag skulle aldrig låta min hund bli behandlad av någon som jag inte känner fullt förtroende för.

Eftersom jag själv är "träningsmänniska" och sysslade med både styrketräning och löpning i hög utsträckning innan jag började läsa (nu blir det betydligt mindre pga tidsbrist + vovve + husrenovering, men detta är lika roligt och jag känner ändå att jag håller igång träningen på en rimlig nivå trots späckat tidsschema) så förstår jag vikten av att ha en sund balanserad hund och lägger hellre pengarna på adekvat behandling, kurser och funktionella produkter än en miljon olika snutteplutthalsband och andra onödiga prylar.

Idag vräker regnet ner så Baileys tycker att det går alldeles utmärkt att rehabilitera sig i soffan, medan matte pluggar och dricker kaffe. Ikväll är det lydnadsträning! :-)

1 kommentar:

  1. Så skönt Emma! Det här ska ju bli bra!

    Man blir påmind om hur viktigt det är att variera träningen. Nästa gång Singha och jag cyklar får hon springa på "fel" sida helt enkelt ;)

    Ses!

    SvaraRadera